'Retourstromen zijn de brandstof van de circulaire economie'

publication

Stef de Bont zag in 2008, 2009 dat de functie van de retourketen voor de economie steeds belangrijker werd. En wel door drie ontwikkelingen: de enorme boom in de online verkoop, het toenemende belang van service, en de start van het denken over een circulaire economie.

12Return stroomlijnt het retourproces voor consumenten en bedrijven van begin tot het einde. Het begint met een klant die iets wil terugsturen en daar autorisatie voor wil krijgen. Vervolgens moet het transport geregeld worden. Dan is er de processing, denk bijvoorbeeld aan de reparateur die het product in ontvangst neemt en moet administreren. Of een klant die wil weten hoe het staat met de reparatie van zijn printer, en te woord gestaan moet worden. En tot slot de financiële afhandeling; het proces kan onder een garantieregeling vallen, een klant kan een vervangend product krijgen, dient wellicht te betalen voor een reparatie, of krijgt korting op een nieuw product. Al die vier fases kunnen de betrokken partijen gezamenlijk afhandelen op het cloud-platform van 12Return. De Start-up werkt zowel voor B2C, Business to Consumers, als B2B.

Stef de Bont schreef ook het in 2016 verschenen boek Returns Management, Building a closed loop supply chain for a customer centric and circular economy. Hij betoogt dat de grote online markt en de opkomst van circulaire economie ons dwingt opnieuw na te denken over ondernemerschap en de logistieke processen van producten nadat ze verkocht zijn.

 

Klik hier om naar het originele artikel van ABN AMRO te gaan.

Download hieronder het ABN Amro rapport 'Alles van waarde. Circulariteit door sectoren heen.'

Alles van waarde. Circulariteit door sectoren heen.
Twitter LinkedIn™ Facebook Google+
Written by Mirte Schreuder Hes on 28-02-18

Do you want to comment on this library item?

Latest comments

12Return bouwt Returns Management Software voor een economie die circulair is, en waarin de eindklant centraal staat.

Participants